Hoe volg je een sollicitatie op?

Geplaatst op

 

Achter elke sollicitant zit een verhaal: een persoon die moeite heeft gestoken in het updaten van zijn of haar cv. Die uren gebogen heeft gezeten over een pakkende motivatiebrief. Die na dagen door vacatures scrollen heeft besloten tijd te stoppen in jouw bedrijf. En toch. En toch zijn er bedrijven die na het ontvangen van een cv, of zelfs na een gesprek, geen terugkoppeling geven aan een kandidaat. “Geen reactie? Dat vinden we bij Werken in de Kempen niet kunnen”, zegt Laura Kolen, senior recruiter bij Werken In de Kempen. “Elke kandidaat verdient een uitleg.” 

 

Zelf werven of laten werven

Werken in de Kempen biedt twee verschillende services voor bedrijven aan: zelf werven of laten werven. Als je als bedrijf kiest voor ‘laten werven’ nemen onze ervaren recruiters jouw hele wervingsproces over. Zij doen al het werk voor je. Als je kiest voor ‘zelf werven’, heb je als werkgever zelf nog een groot deel van het proces in handen. De vacature van jouw bedrijf komt op het platform van Werken in de Kempen te staan, waardoor hij goed vindbaar is voor potentiële werknemers.

Daarbij krijg je bij ‘zelf werven’ een dashboard. Een dashboard? Ja! In het werkgevers dashboard staan al je actieve vacatures in een helder overzicht: alle resultaten per vacature op een rij. Je vindt er de sollicitanten en hun toegestuurde cv en motivatiebrief. In één oogwenk zie je de status van je sollicitanten. En dus ook of er nog sollicitanten in afwachting zijn van een reactie. Laura: “Door middel van ons dashboard is het voor bedrijven een stuk eenvoudiger hun wervingsproces vorm te geven. We voegen zelfs een aantal mailsjablonen toe aan het werkgevers dashboard, zodat zij ook weten hoe je duidelijke en persoonlijke mails stuurt. En zodat het hen nog meer tijd en moeite kost.” Alles voor een optimale sollicitatie-ervaring!

 

Waarom moet je altijd reageren?

Het levert voor bedrijf én kandidaat een grote meerwaarde om een sollicitatie altijd goed op te volgen. Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Waarom je altijd moet reageren? Ten eerste is het goed voor je imago, vindt Laura. “Mensen die niks meer van je horen, hebben een negatief beeld van je en zullen sneller slecht over je praten. Dat wil je natuurlijk niet.” Een tweede punt om altijd te onthouden: de sollicitanten die jij afwijst worden bij een ander bedrijf vast wel aangenomen. Misschien wel bij een klant of bedrijf waarmee je nauw samenwerkt. Dan wil je niet dat deze persoon een slecht beeld van je heeft. 

“Wat wij bij Werken in de Kempen erg belangrijk vinden: fatsoen. Simpelweg, fatsoen. Het is een kwestie van beleefdheid”, vertelt Laura. “Zij stoppen tijd in jouw bedrijf, neem dan zelf ook de tijd om in hen te investeren.”
En goed om te weten: in tijden van krapte heb je mensen hard nodig. Daarom is het belangrijk om altijd goed om te gaan met de kandidaten die zich op de arbeidsmarkt bevinden. Er komt een tijd dat je ze misschien nodig hebt.

 

                                                               "Zij stoppen tijd in jouw bedrijf, neem dan zelf ook de tijd om in hen te investeren"
 

 

5 tips voor het opvolgen van een sollicitatie

Dus. Het belang van het opvolgen is nu duidelijk. Maar hoe doe je dit dan precies? 5 tips bij het opvolgen van een sollicitatie: 

  1. Maak een heldere sollicitatieprocedure
    En zorg dat iedereen in het bedrijf zich hieraan houdt. Met een duidelijke planning weten sollicitanten en werknemers waar ze aan toe zijn.
     
  2. Zorg dat het om de kandidaat draait
    Laat de kandidaat voelen dat jouw intenties oprecht zijn en spreek iemand direct aan. Heb je iemand persoonlijk gesproken, wijs ze dan af door middel van een telefoontje.
     
  3. Wees menselijk in je communicatie
    “Zorg voor een menselijke benadering. Gebruik geen jargon of formaliteiten. wees enthousiast en zet de carrière van de kandidaat op nummer één”, aldus Laura
     
  4. Reageer zo snel mogelijk
    Weet je op basis van harde criteria al snel dat er kandidaten zijn die niet passen bij de functie? Wijs ze meteen af, zodat zij verder kunnen. Op die manier houd je mensen niet aan het lijntje. Plus: het zorgt voor overzicht.
     
  5. Geef altijd een reactie.
    Laura: “Ook een afwijzing kun je positief afsluiten, door middel van een sterke en persoonlijke afwijzingsmail waarin je je keuze uitlegt.” Geef feedback!


Een sollicitatieprocedure is het eerste contact met een potentieel nieuwe werknemer. Het is belangrijk dat dit contact prettig verloopt, voor een toekomstige samenwerking. Ook als je een kandidaat moet afwijzen is het belangrijk dat hij of zij met een positieve blik terugkijkt op de procedure. En dus met een positieve blik naar jouw bedrijf.

Wil je meer lezen over de Werken in de Kempen services voor bedrijven? Lees meer over het zelf werven of laten werven van nieuwe werknemers. Voor ieder wat wils! Of neem contact op met Laura, onze senior recruiter. Zij ontmoet je graag.