7 tips voor een monsterlijke motivatiebrief

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

2 minuten lezen

Tja, waarom moet een werkgever nu écht voor jou kiezen? Dat is de vraag van vandaag. Eentje die je als sollicitant vaak moet beantwoorden. En dat doe je met een motivatiebrief. In deze blog vind je 7 tips voor als je een motivatiebrief-groentje bent. 

1 – Ben je een match? 

Elke motivatiebrief is anders. Dat heeft te maken met de persoon die de brief schrijft, maar ook met het bedrijf waarvoor je de brief schrijft. Dus zorg dat je weet waar je solliciteert. Want spreek je met u of je? In hoeverre praat je over je hobby’s? Start je met geachte of beste?  

2 – Fouten 

 

Tips over hoe je het allemaal wél moet doen zijn er genoeg. Maar er zijn ook genoeg fouten die je kunt maken bij het schrijven van een motivatiebrief. En geloof me: deze wil je écht ontwijken. Daarom een rijtje fouten die je echt moet skippen in je brief. 

  • Zeg nooit dat je door ontslag of welke reden dan ook genoodzaakt bent om op zoek te gaan naar nieuw werk. Een werkgever wil iemand die bij hun bedrijf wil werken. 
  • Cliché maar waar: begin nooit met ‘ik’, deze hoeven we niet meer uit te leggen toch? 
  • Niks benoemen over je persoonlijke leven is ook een grote fout. Het leven bestaat uit meer dan werk en dat weet een werkgever ook, dus benoem vooral nog wat je graag in je weekend doet. 
  • Natuurlijk zijn spelfouten een echte no-go. Haal je tekst even door de spellingscontrole van Word, zo zit je gelijk goed. 

3 – Maak het persoonlijk 

Het is raar, maar waar, je motivatiebrief draait om niemand minder dan… juist, jou. Dit is de kans om jezelf te presenteren en een werkgever te overtuigen om je uit te nodigen op gesprek. Jouw profiel moet er natuurlijk wel even uitspringen, dus maak je verhaal ook persoonlijk. Over hoe je moeder je heeft geïnspireerd of dat een ervaring het verleden het heeft gemaakt dat je dit werk bent gaan doen.  

4 – Voeg waarde toe 

Het allerbelangrijkste is dat je kunt toelichten waarom jij van waarde bent voor een bedrijf. Dat is immers waar hun einddoel ligt. Vertel op welke manier jij ervoor zorgt dat je het bedrijf naar het volgende niveau kunt tillen. Denk aan dingen zoals een specialisme, een manier van aanpakken. Een beetje brutaal zijn mag best.  

5 – Slechte eigenschappen 

Natuurlijk benoem je waar je goed in bent, maar het is extra sterk wanneer je ook kunt aangeven waar je misschien niet zo goed in bent. Zorg er wel voor dat je deze ‘slechte’ eigenschap gelijk weerlegt. Ongeduldig zijn als accountmanager betekent juist dat je potentiële klanten achter de vodden aan zit, zo is jouw ‘slechte’ eigenschap in een keer best positief. En laat je meteen zien dat je zelfkennis hebt. 

6 – Structuur 

De opzet van je brief is ook erg belangrijk. Zorg dat je begint met een aanhef. Afhankelijk van het bedrijf bepaal je of dit juist geachte of beste moet zijn. Zorg daarbij dat je de naam van de contactpersoon checkt. Er is niks zo laks als iemand die een naam niet eens goed kan spellen. 

Daarna zijn er een paar topics die je moet raken. Hieronder een overzichtje in logische volgorde. 

  • Wie ben jij? 
  • Waarom wil je bij dit bedrijf komen werken? 
  • Welke waarde voeg jij toe voor het bedrijf? 
  • Vertel over je leven buiten het werk. 
  • Een mooie afsluiter (zie tip 7). 

7 – De afsluiter 

Dan hebben we als laatste de afsluiter. Die laatste kick die jouw brief he-le-maal afmaakt. Iets wat niet standaard is en ook slaat op informatie die je eerder in je brief hebt aangehaald. Denk aan dingen zoals: 

  • Met of zonder wijntje in onze hand kom ik mijn motivatie graag persoonlijk toelichten.
  • Na ons gesprek daag ik jullie graag uit voor een potje tafelvoetbal!  
  • Hopelijk geeft dit een beetje beeld van hoe ik ben, maar ik kom graag in het echt kennis maken. Dan ben ik namelijk nog leuker. 

Je brief moet ook leuk zijn om te lezen en daar draagt deze tip zeker aan bij! 

Nu is het tijd voor stap 2 

Zo, dat waren alle tips. Als je nu geen monsterlijke motivatiebrief uit je mouw schudt weet ik het ook niet meer. Dan is het tijd voor stap 2, namelijk je cv updaten. En ook daarvoor hebben wij de beste tools. Namelijk de cv-gids, met alle relevante tips én gratis templates. 

 

Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Content Marketeer