Hoe Alius talent aantrekt met aandacht voor hun unieke employer brandingstrategie

Esther van Helmont

Esther van Helmont

Geplaatst op

6 minuten lezen
Esther Driessen

Voor iedere zes vacatures die openstaan, is er vandaag de dag maar één sollicitant. Met standaard arbeidsvoorwaarden red je het niet meer in de huidige arbeidsmarkt. Je moet opvallen ten opzichte van de concurrentie en werken aan je employer branding om de beste talenten binnen te halen.

Daarom vroeg ik één van mijn collega’s, die vaak klanten bezoekt, welk bedrijf in de regio springt er nu echt uit wat betreft employer branding? Een van de bedrijven die genoemd werd, was Alius. Nieuwsgierig als ik ben, leek het me leuk eens om de tafel zitten om hun verhaal te horen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik ging in gesprek met Esther Driessen (39), die sinds 1 mei vorig jaar werkzaam is op de HR-afdeling bij Alius, een groothandel én kenniscentrum voor duurzame energieoplossingen. Esther: “Ik heb een breed takenpakket binnen Alius, zoals in- en uitstroom, verlof, vitaliteit, training, stages en zaken die ook betrekking hebben op employer branding.” Zo te zien zitten we met de juiste persoon aan tafel! Dus Esther, vertel eens:

”Wat doen jullie zoal om medewerkers aan te trekken en te behouden?”

De mens en het wederzijdse vertrouwen staan bij ons op nummer één, we zetten hierom veel in op ontwikkeling en leercultuur. Hiervoor hebben we onder andere diverse programma's in het leven geroepen, gericht op het bevorderen van mentaal en fysiek welbevinden. Daarnaast stimuleren we een cultuur van vrijheid hand in hand met vertrouwen, waarin medewerkers worden aangemoedigd om initiatief te tonen en verantwoordelijkheid te nemen.”

"Maar er was nog meer?! Jullie hebben ook een vitaliteitsprogramma?"

“Dat klopt!” Zegt Esther. “Sinds afgelopen januari hebben we ook VitAlius. Duurzaamheid en Energie zit in onze genen en dat vertalen we nu door naar onze mensen met een Duurzaam Inzetbaarheidsbeleid. Daar geloven we heilig in en dat zorgt ervoor dat mensen zich binnen Alius prettig voelen. Ons beleid is gericht op de 4 thema’s gezondheid, vitaliteit en energie, vakkennis en vaardigheden, motivatie en betrokkenheid en werk-privé balans.

We organiseren diverse activiteiten en kopen daarnaast producten in die in medewerkers in hun kracht kunnen zetten. Van health checks, leefstijl en sportprogramma’s, energie managementtrainingen tot persoonlijke coaching. Alles ontwikkelen wij binnen het HR-team met onze eigen visie op welzijn. We kiezen hierbij ook voor strategische samenwerkingen met de juiste providers. En het VitAlius-programma is nog lang niet af. Er komen steeds meer vragen binnen vanuit de organisatie en dat is precies wat we willen zodat we dit steeds verder kunnen uitbouwen.

"Hoe komen jullie erachter wat medewerkers nu écht willen en waarderen?"

“We hebben voor alle collega’s een uitgebreide enquête opgesteld over arbeidsvoorwaarden. Want als we niet weten wat de medewerkers willen, kunnen we daar ook moeilijk op inspelen."

Ondernemingen die werknemersbetrokkenheid als een prioriteit stellen, ervaren aanzienlijke voordelen, zoals hogere winstgevendheid en omzet, ten opzichte van bedrijven die dat niet doen. Betrokken medewerkers zijn productiever, loyaler en dragen bij aan een positieve bedrijfscultuur, wat resulteert in een hoger algemeen moreel en een lager personeelsverloop. Investeren in programma's voor werknemersbetrokkenheid toont de waardering van een bedrijf voor zijn werknemers, wat kan leiden tot het aantrekken en behouden van toptalent.

De emotionele toewijding en loyaliteit van betrokken medewerkers aan hun werk, team en organisatie zijn van onschatbare waarde. Ze zijn niet alleen gepassioneerd en gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen, maar ze zien hun werk ook als een manier om betekenisvol bij te dragen aan het succes van het bedrijf. Het afnemen van werknemersenquêtes en investeren in de betrokkenheid van werknemers is, naar onze mening, een kleine inspanning in vergelijking met de voordelen die het kan opleveren.

Volgens onderzoek zijn werknemers die betrokken zijn bij hun werk gemotiveerder en tevredener, wat resulteert in een hogere productiviteit, soms wel een toename van 22%. Bovendien heeft Gallup vastgesteld dat bedrijven met zeer betrokken personeel 147% betere resultaten leveren dan andere bedrijven, uitgedrukt in winst per aandeel.


De enquête van Alius is zorgvuldig opgesteld met open vragen. Zodat ze er zeker van kunnen zijn dat ze alleen oprechte antwoorden zouden ontvangen, zonder hierin al een richting aan te geven.

 

"Wat was het meest opvallende wat er uit jullie medewerkers enquête kwam?"

“De grootste en meest opvallende wens van het personeel was een goede werk-privébalans. Daar zijn we hard mee aan de slag gegaan, met onder anderen een pilot met flexibel verlof en VitAlius als resultaat.” In de pilot wordt de bandbreedte ten aanzien van het verlof flink verruimd. We zijn hier 1 juli mee gestart en zullen dit tussentijds en na een jaar goed evalueren.

Ook hebben medewerkers bij Alius de mogelijkheid om opleidingen of cursussen te volgen. Esther: "Ook die niet direct aansluiten op het werk zijn mogelijk. Zo kunnen we bijdragen aan het geluk van onze medewerkers, ook buiten het werk om. Dit geluk zie je namelijk terug op de werkvloer."

“Zo kunnen we bijdragen aan het geluk van onze medewerkers, ook buiten het werk om. Dit geluk zie je namelijk terug op de werkvloer."

Daarnaast werkt Alius ook met een beloningssysteem dat gebaseerd is op rollen in plaats van functies, namelijk model Baarda. Vanuit diverse dimensies wordt gekeken welke rol de medewerker het beste past aansluitend bij hun vaardigheden en kwaliteiten. Daarbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van medewerkers, o.a. door voortdurend met elkaar in gesprek te blijven. Op die manier zorgen we ervoor dat iedereen op zijn plek zit en helpen we collega’s die de ambitie hebben om door te groeien. "Maar natuurlijk hoeft niet iedereen even ambitieus te zijn. Als je maar lekker in je vel zit." Een mooi streven zou ik zeggen.

 

Versterk jouw employer branding.

Geïnspireerd door Alius en hun unieke aanpak van employer branding? Dat zijn wij zeker! Bij 'Werken in de Kempen' begrijpen we dat elk bedrijf zijn eigen unieke verhaal heeft, net als Alius, en we zijn er om je te helpen dat verhaal te vertellen. Onze 'Partnership' service stelt ons in staat om jouw bedrijf van binnenuit te begrijpen en jouw employer branding op authentieke wijze te versterken.

Daar stopt het echter niet. We begrijpen ook dat het aantrekken van het juiste talent een uitdaging kan zijn, vooral in de huidige concurrerende arbeidsmarkt. Daarom omvat onze dienstverlening ook uitgebreide recruitmentdiensten. We zetten onze kennis van de arbeidsmarkt en onze innovatieve wervingsstrategieën in om de perfecte match voor jouw team te vinden. Of het nu gaat om het ontwikkelen van aantrekkelijke vacatureteksten of het promoten van jouw vacatures, we zijn er om je te ondersteunen. We geloven dat door deze diensten samen te voegen, we de kracht van jouw employer brand kunnen versterken en jouw team kunnen helpen groeien.

VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK INPLANNEN

 

"Jullie werken hard aan jullie employer branding binnen het bedrijf, maar hoe communiceren jullie dit naar de buitenwereld zodat het ook bij potentiële nieuwe medewerkers aankomt?"

Esther vertelt me dat hun marketingteam dit oppakt, voornamelijk via sociale media. "Maar het grappige is dat het grootste gedeelte van ons nieuwe personeel bekenden zijn van onze huidige medewerkers. Daarnaast blijven onze stagiaires vaak ook hangen. "Het creëren van ambassadeurs is natuurlijk dé manier om mensen aan te trekken, vooral als het eigen personeel enthousiast is." Het creëren van ambassadeurs is dé manier om een sterke employer branding neer te zetten. Zo vertelt Esther over ScientAlius. “We nodigen ieder kwartaal een interessante spreker uit, bijvoorbeeld de Plastic Soup Foundation of de bekende weerman Reinier, om medewerkers te informeren over onder anderen klimaatverandering of duurzaamheid.”. "Je merkt dat medewerkers hierdoor geïnspireerd raken en zich meer verbonden voelen met ons eigen merk." Een mooie manier om medewerkers te betrekken bij het uiteindelijke doel van Alius: een betere wereld voor de volgende generatie.  

Daarnaast plaatsen we ook vacatures op werkenindekempen.nl. We hebben daarbij echt de tijd genomen om goed na te denken over de vacaturetekst. De vacatureteksten zijn bijvoorbeeld op de juiste, informele toon geschreven, zodat we meteen een goede indruk kunnen geven van het reilen en zeilen bij Alius. Dit zorgt ook weer voor een sterke (employer) branding.

BEKIJK DE VACATURES VAN ALIUS TER INSPIRATIE!

Wanneer het nieuwe personeel is aangenomen, ligt er ook een boekje klaar met alles wat er mogelijk is bij Alius. Zo hebben ze meteen een helder beeld en kunnen ze het op hun gemak doornemen, de cultuur alvast leren kennen én nog enthousiaster worden voor hun eerste werkdag.

"Hebben jullie nog toekomstplannen voor de employer branding van Alius?"

"Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Door de groei van ons bedrijf zijn we bezig met professionalisering waarin we vooruitkijken. Dit komt uiteindelijk ook ten goede aan je employer branding. Zo hebben bijvoorbeeld alle leidinggevenden een leiderschapsprogramma doorlopen om hun rol nog beter te kunnen vervullen."  Persoonlijk vind ik dit heel sterk van Alius. Niet iedereen is een geboren leider en daar speelt Alius op deze manier heel proactief op in.

Een uitdaging voor veel bedrijven

Het aantrekken en behouden van talent is een uitdaging voor veel bedrijven. Alius heeft in elk geval met succes een unieke employer branding strategie weten te implementeren!

IK WIL OOK AAN MIJN EMPLOYERBRANDING WERKEN  MEER OVER ALIUS

 


Esther van Helmont

Geschreven door

Esther van Helmont

Senior Grafisch Designer