Waarom je vandaag al moet beginnen met strategische werving
Geplaatst op
Laatst bijgewerkt op

Denk je pas aan werven wanneer het te druk wordt of iemand vertrekt? Dan ben je eigenlijk al te laat. Want je verwacht het misschien niet, maar je werving begint nu al. Waarom? Omdat de arbeidsmarkt altijd in beweging is, en dat moet jij dus ook zijn! Stop met paniekvoetbal en start met strategisch denken.
Werven begint niet bij een vacature
Het gros van de mensen is latent werkzoekend. Die term heb je vast vaker gehoord, en dat is niet voor niks: het stikt ervan. Mensen die niet actief zoeken, maar wel openstaan voor een nieuwe baan. En precies binnen die groep zit jouw nieuwe collega.
Maar die trek je niet binnen twee weken met een snelle vacaturetekst. Je moet hen al trekken vóórdat zij gaan twijfelen. Dus werving begint met zichtbaar zijn zodat een (latent) werkzoekende je weet te vinden.
De herkenbare signalen
Wanneer weet je dan dat het tijd is om aan de bel te trekken? We sommen een paar situaties voor je op:
- De komende jaren gaan er collega’s met pensioen
- De werkdruk neemt toe
- Je wilt nog groeien en dus uitbreiden
- De organisatiestructuur verandert
- Je team mist bepaalde vaardigheden of kennis
- Je merkt dat je steeds vaker externe moet inhuren
- Je ziet dat concurrentie wél zichtbaar is
Herken je er één of meerdere? Of voorzie je dat deze in de toekomst een rol gaan spelen? Dan is het slim om actie te ondernemen. Het liefst zo vroeg mogelijk. Je wil natuurlijk wel dat je trouwe werknemer al zijn kennis kan overdragen aan zijn opvolger.
Uhhh, en nu?
Tijd voor advies! We snappen dat je druk bent met je eigen werk, dus kun je wel een partner gebruiken. Je hoeft niet meteen iets af te nemen of te tekenen. We beginnen gewoon met een gratis adviesgesprek.
Dan kijken we samen naar jouw situatie, je toekomstplannen en hoe je je nu al slim kunt voorbereiden op werving. Het kost je niks, behalve een half uurtje aandacht en een bakje koffie.