Wat is recruitment marketing? En waarom is het zo belangrijk?

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

4 minuten lezen

Het klinkt ingewikkeld, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Recruitment marketing is een van de vele termen in de vaktaal van marketingland. Het zegt eigenlijk veel meer over het marketingdoel dan dat het iets zegt over hoe je jouw tools inzet. Benieuwd wat het is en wat je er als werkgever mee kunt? Lees dan verder!

Wat betekent het?

“Alle strategieën en tactieken die je inzet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt, betrekt en uiteindelijk overtuigt om te solliciteren.” (Academy for recruitment, 2020). Zo. Dat is een hele kluif, maar dat omvat wel wat recruitment marketing betekent.

Zoals ik al eerder zei, gaat het meer over het marketingdoel dat je wil bereiken. In het geval van recruitment marketing is dat het vinden van sollicitanten. 

Recruitment marketing vs. employer branding

Verwar recruitment marketing niet met employer branding. Dat is wel degelijk iets anders. Hieronder leggen we het je even uit:

Employer branding

Recruitment marketing

Wel hebben de twee veel raakvlakken. Het promoten van je vacature(s) gaat een stuk makkelijker als jij jezelf ook promoot als werkgever. Maar in tegenstelling tot employer branding is recruitment marketing veel beter te meten, je kunt je conversie meten naar aanleiding van het aantal sollicitanten dat je hebt. Employer branding is meer een impressie of gevoel dat mensen bij jouw bedrijf hebben.

Waarom ook jij eraan moet geloven

Dat de arbeidsmarkt krap is dat weten we ondertussen wel. Hoewel dit óók een reden is, is dit niet per se de hoofdreden dat jij aan recruitment marketing moet beginnen. Krap of niet, als je een nieuwe collega zoekt, dan zoek je altijd de juiste. En daar kan dit je bij helpen.

Let op: dit soort marketing is geen vervanger van het traditioneel recruiten. Het is juist een aanvulling. De marketingmiddelen die je inzet kunnen het traditioneel recruiten alleen maar versterken en een tandje bijzetten. Handig toch?!

Hoe zet je het in?

Het belangrijkste is dat je vanuit je potentiële sollicitant gaat denken. Dat is dus per vacature weer een totaal andere doelgroep.

1. Waar is jouw doelgroep te vinden?

Online of offline en om welke kanalen gaat dit dan? Denk aan: social media zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Denk aan websites zoals: NU.nl, Tweakers of bepaalde webshops waar jouw doelgroep vaak shopt. Op deze onlinekanalen kun je advertenties plaatsen.

Maar vergeet vooral offline niet. Denk aan: de krant (regionaal of bijvoorbeeld het ED), de kroeg bij jullie op de hoek waar je posters kan ophangen óf een drukke weg waar jouw potentiële kandidaat misschien wel elke dag langsrijdt. Mocht het mogelijk zijn kun je daar een bouwhekdoek neerzetten.

2. Wat maakt het dat iemand deze functie zou willen uitoefenen?

Oftewel, wat zijn de USP’s van de vacature? Bijvoorbeeld: veel verantwoordelijkheid of de mogelijkheid om jezelf intern te ontwikkelen. Het kan van alles zijn, maar zorg dat je dit helder hebt.

3. Waarom zou iemand bij jou willen komen werken?

Dan hebben we het wel over een klein stukje employer branding. Wat maakt jou als werkgever nu zo speciaal? Zorg dat ook potentiële sollicitanten dit weten.

4. Een knettergoede vacature

Zonder vacature kom je niet ver. Zorg dat deze heel goed in elkaar zit. Heb je hulp nodig nadat je een vacatureplaatsing hebt aangekocht? Laat het ons even weten!

5. Campagne voeren

Heb je de bovenste 4 punten afgevinkt? Zorg dan dat je de campagne af gaat maken. Deel video’s, foto’s of visuals met de pijlers van nummer 2 en 3 op de kanalen die je hebt benoemd bij nummer 1. En zorg ervoor dat je iedereen te allen tijde doorstuurt naar jouw knettergoede vacature (nummer 4).

Tip: Geen idee wat je vacature leuk maakt? Praat eens met werknemers in een soortgelijke functie!

Óf laat het aan ons over

Klinkt recruitment marketing als een ver-van-je-bedshow? Dan kun je gemakkelijk gebruik maken van onze expertise! Ons marketingteam heeft al vele vlieguren gemaakt als het gaat om het vermarkten van een vacature. Dus kom langs, dan doen we het samen!

CHECK ONZE 3-FASEN CAMPAGNES Óf maak een afspraak

Bron: Academy for recruitment

 


Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Eventmanager