Motivatiebrief schrijven

Een motivatiebrief is de brief waarin jij motiveert waarom een bedrijf voor jou moet kiezen én waarom jij voor specifiek dit bedrijf of deze functie kiest. Je wil laten zien dat je niet alleen de juiste kennis en ervaring hebt, maar ook dat jij binnen het bedrijf past. De papiertjes die je op je naam hebt staan definiëren niet jouw persoonlijkheid en ook daarin is een werkgever juist geïnteresseerd. Misschien voelt jezelf verkopen wat ongemakkelijk, daarom hebben wij wat tips voor je op een rijtje gezet!

De opbouw

Ook je motivatiebrief heeft een logische structuur nodig. Begin met een aanhef, afhankelijk van het bedrijf begin je met ‘geachte’ of ‘beste’. Tip: controleer voor de zekerheid nog de spelling van de naam van je contactpersoon. Niets komt slordiger over dan wanneer dit fout geschreven wordt. Dan ga je aan de slag met de inhoud. Zorg dat je deze punten zeker niet vergeet: Stel jezelf even voor. Wie ben jij? Vertel waarom deze functie en dit bedrijf je zo leuk lijken. Vertel wat jij voor het bedrijf kunt betekenen.

Let op je taalgebruik

Zorg dat je in jouw brief dezelfde taal spreekt als het bedrijf. Lees wat teksten op de website of bekijk welke tone of voice wordt gebruikt in de vacature? Spreken ze met u of is het juist heel informeel?

Daarnaast kun je ook kijken welke taal je moet gebruiken. Solliciteer je bij een internationaal bedrijf? Dan scoor jij zeker punten als je een Engelstalige motivatiebrief instuurt. Tip: laat je brief altijd nog even controleren door iemand. Zo weet je zeker dat het allemaal klopt.

Let's get personal

Over wie moet je motivatiebrief gaan? Juist, over jou! Zorg dus dat je de brief persoonlijk maakt. Benoem dus ook wat je in je vrije tijd doet, wat zijn je dromen voor de toekomst en waarom ben jij zo enthousiast over deze vacature. Schrijf vanuit jezelf. Hoe persoonlijker de brief is, hoe beter.

Voeg waarde toe

Misschien wel het belangrijkste uit jouw brief: jouw waarde voor het bedrijf. In je cv heb je laten zien dat je kennis en ervaring hebt, nu krijg je een extra kans om dit toe te lichten! Maak daar gebruik van. Omschrijf welke taken jou op het lijf zijn geschreven zijn en welke uitdagingen je zou willen aanpakken wanneer je wordt aangenomen. Vertel hoe jij het bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.

Noem ook je slechte eigenschappen

Als je jezelf probeert te verkopen is het ook goed om ook je slechte eigenschappen te benoemen. Wat wil je nog leren bijvoorbeeld? En hoe ga je daarvoor zorgen? Een ‘slechte’ eigenschap hoeft helemaal niet zo ‘slecht’ te zijn. Het feit dat je als accountmanager wat ongeduldig bent kan ook een positief effect hebben. Je gaat dan namelijk niet onderuitgezakt zitten wachten op een reactie van een potentiële klant. Daarnaast laat je ook zien dat je zelfkennis hebt. En dat is dan weer een hele sterke eigenschap!

Zorg voor een afsluiter die blijft hangen

De eerste zin uit een mailtje ben je al snel vergeten, de laatste daarentegen kan nog wel eens blijven hangen. Om daarvoor te zorgen is het belangrijk dat je een goede afsluiter hebt. Misschien kun je een leuk bruggetje maken naar de vacature of een naar iets wat je eerder hebt gezegd in de brief. Een paar leuke voorbeelden: