Time management: Zes tips om jouw werktijd beter in te delen

Ferdi Merkx

Ferdi Merkx

Geplaatst op

3 minuten lezen

We lijken soms te leven in een tijd van moeten. Iedereen wil wat van je en verplichtingen stapelen zich op. Voor iedere taak die je voltooit, lijken er weer drie nieuwe bij te komen. Waar houdt het op? Nou, bij het beter indelen van je tijd bijvoorbeeld.

Beter managen doe je zo

Beter met je tijd omgaan, vermindert stress en betaalt zich niet alleen terug in tijd, maar ook in efficiëntie en zorgvuldigheid. Jouw collega’s zullen het fijn vinden als ze weten waar ze bij jou aan toe zijn. In het kader van deze algehele verbetering van sfeer en workflow delen wij graag een aantal tips om jouw tijd beter te managen.

1. Wat kan er beter?

Je kunt wel denken: ‘meer tijd over hebben, dat lijkt me wel wat’, maar a) tijdmanagement is meer dan tijdwinst alleen, en b) doelloos beginnen is lang niet zo effectief. Vaak ontstaat de wens om je tijd beter in te delen vanuit een terugkerend probleem, zoals een roodgloeiende mailbox.

2. Welk doel heb je voor ogen?

Nu je het probleem in kaart gebracht hebt, kan je een helder doel formuleren. Daarmee kan je effectiever je tijd gaan managen. Begin bijvoorbeeld met bijhouden wat je in een week zoal doet en hoeveel tijd alles kost. Misschien kun je al meteen ergens tijdwinst boeken!

3. Een goede planning is het halve werk 

Als je weet waar het probleem in schuilt en wat je wil veranderen, kan je gaan nadenken over hoe je dat wil gaan doen. Vertaal jouw doelstelling naar een duidelijke planning met de juiste prioriteiten. Probeer een vaste routine voor jezelf te ontwikkelen. Maar let op: houd rekening met uitloop, met spoedjes, maar ook met ontspanning.

4. Leren organiseren 

Kader je taken strak af om te voorkomen dat onnozele dingen te veel tijd gaan kosten. Werk met één centrale en overzichtelijke takenlijst. Met deze simpele organisatie-skills creëer je rust en overzicht. Probeer iedere dag een planning te maken en geef alleen tijdgebonden taken een deadline.

5. 'Nee' is het nieuwe 'ja'

Als je vaak het idee hebt dat iedereen wat van je wil, leren wij je graag een toverwoordje aan: ‘nee’. Houd je in eerste instantie vooral bezig met jouw werkzaamheden. Vraagt een collega om een gunst? Prima, maar dan wel wanneer het jóu uitkomt. Blijf de baas over je eigen planning.

6. Pas op voor valkuilen

Als je niet uitkijkt, gaat jouw mailbox veel meer tijd van je vragen dan je daar eigenlijk aan wil besteden. Beantwoord je mail op vaste momenten en houd zo meer tijd over voor belangrijkere dingen. Met collega’s kan je afspreken dat ze voor spoedjes niet moeten mailen, maar bellen.

Ben jij het ook beu een slaaf te zijn van een eindeloze takenlijst en een exploderende mailbox? Met deze tijdmanagement-tips kan je het tij keren.

 

 


Ferdi Merkx

Geschreven door

Ferdi Merkx

Functioneel Beheerder